torsdag 3. mars 2011

Apotekloven – en tiårig suksesshistorie

Den 1. mars feiret apotekloven 10-årsjubileum. I løpet av disse ti årene har apotekbransjen blitt fullstendig endret. Tilgjengeligheten til apotek har blitt mye bedre, apotekene gir god kundeservice, har høy faglig kvalitet og det er lavere legemiddelpriser. Det er all grunn til å være stolte av dette!

Jeg synes det er verd å merke seg synspunktene til tidligere helseminister, og en av mange fødselshjelpere til apotekloven, Dagfinn Høybråten. Han mener at den modernisering som ble foretatt for ti år siden var overmoden og nødvendig. Nå mener han vi har fått et apotekvesen der apotekene har beholdt fokus på faglig kvalitet, sikkerhet og seriøsitet. I tillegg har åpningstidene og servicen overfor publikum blitt utvidet. Konkurransen har økt, men de faglige kravene er fastholdt, er oppsummeringen til den rutinerte politikeren.

I Apotekforeningen har vi ikke problemer med å gi støtte til Høybråtens beskrivelse. Den faglige kvaliteten i apotek er blitt jevnere, og det skjer færre feil enn for ti år siden. Dette er blant annet på grunn av kjedenes fokus på kvalitetsarbeid og interne kontrollfunksjoner.

Det nye apoteksystemet har også bidratt til lavere legemiddelpriser. Det er fortsatt mulig å drive apotek på en kvalitativt god måte, selv med de lave prisene og avansenivået vi har i dag.

En viktig oppgave for apotekene for fremtiden blir å arbeide for å sikre riktig legemiddelbruk for kundene. Legemiddelbruken blir stadig mer kompleks, og apotek må derfor fortsette å utvikle nye, gode tjenester som kan bidra til bedre og riktigere legemiddelbruk.

I de ti foregående årene har staten hatt oppmerksomheten rettet mot å få ned prisene, og der har de lykkes. Nå må fokus rettes mot riktig bruk av legemidler!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar